Veelgestelde vragen voor VGZ zorgverzekeringen #

Hier vindt u het antwoord op de meest gestelde vragen.

pb-image

VGZ, UMC Zorg, IZZ, Univé, IZA, Zekur, Zorgzaam, Bewuzt, United Consumers zijn de merken die vallen onder VGZ. Heeft u een zorgverzekering bij één van deze merken, dan is het onderstaande voor u van toepassing.

Klik hier als u een andere zorgverzekeraar heeft.

Bij ZCN reist u veilig en comfortabel naar uw zorglocatie én weer terug naar huis. U wordt thuis opgehaald door een ervaren chauffeur en het kan dat u de taxi deelt met andere reizigers. Bij ZCN bent u in goede handen.

Praktische tips voor uw rit:

  • Plan uw heenrit minstens 24 uur van tevoren.

  • De chauffeur kan tot 15 minuten eerder of later aankomen dan het afgesproken tijdstip. Boekt u bijvoorbeeld voor 10:00 uur, dan kan de taxi tussen 09:45 en 10:15 arriveren.
  • Chauffeurs wachten maximaal 10 minuten. Na deze 10 minuten zijn chauffeurs vrij om te gaan/ vertrekken.

  • Enkele minuten voordat u wordt opgehaald, ontvangt u een bericht.

  • U reist mogelijk samen met anderen (gecombineerd vervoer).

  • Reserveer uw terugrit uiterlijk 30 minuten voor de gewenste ophaaltijd en zorg dat u klaarstaat, want de chauffeur kan ook binnen die 30 minuten arriveren.

Of u recht heeft op ziekenvervoer bepaalt uw zorgverzekeraar.

  • Heeft u nog geen machtiging of heeft u een nieuwe akkoordverklaring/machtiging nodig?
    Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

  • U heeft een nieuwe akkoordverklaring/machtiging ontvangen voor het jaar 2025.
    Wij hebben uw machtigingsgegevens nodig. Zonder deze gegevens kunnen wij mogelijk uw rit niet boeken. Daarom willen wij u er op wijzen dat u de machtigingsgegevens zo snel mogelijk met ons deelt. Maak een duidelijke foto van uw akkoordverklaring en stuur deze via WhatsApp naar 06 - 106 255 15 of stuur een kopie per post naar Postbus 4475, 3006 AL, Rotterdam. U kunt de machtiging ook indienen via het formulier op onze website.

Als uw huidige machtiging geldig blijft in 2025, heeft u recht op ziekenvervoer.

Nieuwe machtiging nodig? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar via de onderstaande contactgegevens:

  • VGZ
    Vraag digitaal toestemming aan. Heeft u meer vragen over uw recht op ziekenvervoer? Gebruik ook de VGZ-app.

  • UMC Zorg
    Vraag hier digitaal toestemming aan. Heeft u meer vragen over uw recht op ziekenvervoer? Gebruik ook de UMC-app.

  • IZA
    Vraag hier digitaal toestemming aan. Heeft u meer vragen over uw recht op ziekenvervoer? Gebruik ook de IZA-app.

  • Univé 
    Vraag digitaal toestemming aan. Heeft u meer vragen over uw recht op ziekenvervoer? Gebruik ook de Univé app.

  • Zekur
    Vraag hier digitaal toestemming aan. Heeft u meer vragen over uw recht op ziekenvervoer? Gebruik ook de Zekur-app.

  • Bewuzt
    Vraag hier digitaal toestemming aan. Heeft u meer vragen over uw recht op ziekenvervoer? Gebruik ook de Bewuzt-app.

  • IZZ
    Vraag hier digitaal toestemming aan. Heeft u meer vragen over uw recht op ziekenvervoer? Gebruik ook de IZZ-app.

  • Zorgzaam
    Vraag hier digitaal toestemming aan. Heeft u meer vragen over uw recht op ziekenvervoer? Gebruik ook de Zorgzaam app.

  • United Consumers
    Vraag digitaal toestemming aan. Heeft u meer vragen over uw recht op ziekenvervoer? Gebruik ook de United Consumers-app.



De Vervoerslijn is op werkdagen tussen 9:00u en 13:00u ook telefonisch bereikbaar op 088 - 131 16 00. 

Zodra u toestemming heeft van uw zorgverzekeraar en wij de machtiging hebben verwerkt kunt u ritten boeken via de ZCN Vervoer-app en onze website. Het verwerken van de machtiging kan enkele werkdagen duren. Tot die tijd kunt u uw ritten telefonisch boeken. 

Bij ZCN kun u op 3 verschillende manieren eenvoudig een rit boeken:

  • Met de app
    De snelste manier om uw rit te boeken. Vermijd wachttijden en regel uw rit met één druk op de knop. Klik hier om de app te downloaden.

  • Via uw computer
    Boek uw rit eenvoudig online: klik hier.
  • Telefonisch
    Bel naar 085 - 112 82 82 en geef uw rit door.

Ja, om er zeker van te zijn dat alle ritten in ons systeem staan, vragen we u om alle vaste ritten die geboekt staan vanaf 1 januari 2025 opnieuw door te geven of om te bevestigen. Dat geldt ook voor ritreeksen die van het oude jaar in het nieuwe jaar doorlopen.

Met de app kunt u zelf controleren of dat de ritten voor 2025 goed staan. U kun ook bellen met ZCN via telefoonnummer 085 - 112 82 82.

ZCN heeft in elk postcodegebied minimaal twee vaste, lokale vervoerders. Daarom kent u waarschijnlijk uw vervoerder al van eerdere ritten, maar het kan ook een nieuwe chauffeur zijn.

U kunt een voorkeur voor een vervoerder aangeven en wij proberen hier rekening mee te houden. Helaas kunnen we niet garanderen dat deze vervoerder uw rit zal verzorgen. Dit hangt af van verschillende factoren, zoals de voorwaarden van uw zorgverzekeraar en onze richtlijnen.

  • Heenrit: Vraag uw rit minimaal 24 uur van tevoren aan.
  • Retourrit: Meld uw terugrit aan zodra u klaar bent bij uw behandelaar. De taxi kan binnen 30 minuten arriveren, afhankelijk van beschikbaarheid.

Let op: U moet klaar staan om in te stappen zodra u de retourrit heeft geboekt, omdat de taxi soms al snel in de buurt kan zijn. Wilt u na uw behandeling nog iets eten of wachten? Boek uw retourrit dan pas op het moment dat u daadwerkelijk gereed bent om te vertrekken.

Als het niet is gelukt om uw rit 24 uur van tevoren te boeken, kijkt ZCN samen met de vervoerders in ons netwerk naar de mogelijkheden. Dit geldt alleen voor heenritten. Voor retourritten kunt u uw rit tot 30 minuten voor vertrek boeken.

Wat is een spoedrit?
Een spoedrit is vervoer dat binnen 24 uur nodig is vanwege:

  • Een medische reden waardoor het vervoer niet kan worden uitgesteld;
  • Een spoedopname in het weekend of ’s nachts;
  • Ontslag uit een zorginstelling binnen 24 uur.

Wat moet u doen?
Bel ons zo snel mogelijk op het centrale telefoonnummer: 085 - 112 82 82.

Wij adviseren u om uw rit zo snel mogelijk te annuleren of wijzigen en uiterlijk 2 uur van tevoren. Zo kunnen onze planners een nieuwe oplossing regelen.

  • Via de app of uw computer
    Bekijk de stap-voor-stap uitleg hier.

  • Telefonisch
    Bel naar 085 - 112 82 82.

Wij vervoeren gecombineerd. Dit betekent dat u mogelijk samen met andere passagiers reist die ook een afspraak hebben. Wij zorgen ervoor dat iedereen veilig en comfortabel op tijd op zijn bestemming komt.

Ja, als op uw machtiging staat dat u een begeleider mag meenemen, dan is dit toegestaan. Dit geldt ook voor een hulphond.

Staat dit niet op uw machtiging en is begeleiding toch nodig? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar. Alleen zij kunnen hiervoor toestemming geven.

Ja, u mag uw scootmobiel meenemen, mits dit op uw machtiging staat vermeld. Voor uw veiligheid rijdt de chauffeur uw scootmobiel het voertuig in en uit. U stapt zelf via het portier in en neemt plaats op een normale autostoel.

Let op: Tijdens het vervoer mag u niet op uw scootmobiel blijven zitten; deze wordt veilig als bagage vervoerd.

ZCN beschikt over verschillende voertuigen, zoals personenauto’s, rolstoelbussen en caddy’s. Alle voertuigen zijn goedgekeurd voor ziekenvervoer. De vervoerder bepaalt welk voertuig wordt ingezet, rekening houdend met uw hulpmiddelen en eventuele indicaties op de machtiging.

Heeft u medische beperkingen en specifieke vervoerswensen? Bespreek dit met uw zorgverzekeraar. In uitzonderlijke gevallen kan er een indicatie worden afgegeven.

Andere wensen of voorkeuren kunt u aan ZCN doorgeven. Wij proberen hiermee rekening te houden, maar kunnen dit niet altijd garanderen.

Heeft u specifieke zorgbehoeften? Geef dit duidelijk aan bij uw zorgverzekeraar wanneer u een vervoersmachtiging aanvraagt. Zij beoordelen uw situatie en bepalen de voorwaarden op de machtiging. ZCN volgt deze voorwaarden zorgvuldig.

Mijn vraag staat er niet tussen? #

Neem dan contact op via:


Wij helpen u graag verder!

Stel uw vraag via dit formulier #