Informatie voor zorgverleners #

Veel van uw patiënten maken gebruik van het ziekenvervoer en reizen met ZCN. Hier komt veel bij kijken. Wij doen er alles aan om de klantreis zo aangenaam mogelijk te maken voor iedereen. Dit doen we graag in samenwerking met u als zorgverlener, de zorgverzekeraars en ons netwerk van lokale vervoerders door heel Nederland.

De HUB voor zorgverleners #

Om het ziekenvervoer voor de patiënt en u beter en efficiënter te maken, hebben we de HUB ontwikkeld. Hiermee kunt u de patiënt makkelijk en snel ondersteunen. De belangrijkste voordelen van de HUB zijn:

  • Een duidelijk overzicht van uw patiënten met ziekenvervoer;
  • Inzicht in de reisinformatie per patiënt, inclusief de actuele aankomsttijd;
  • De terugreis regelen met één klik, voor patiënten die dit zelf niet kunnen;
  • Eenvoudig melden van uitloop van een behandeling met één klik;
  • Geen telefoontjes meer nodig voor ritinformatie, boeken of wijzigingen.


Account voor uw afdeling aanvragen

Als afdelingsverantwoordelijke kunt u een account aanvragen door eenmalig het formulier aan te vragen via onderstaand aanvraagformulier. Binnen een aantal werkdagen ontvangt u een e-mail van ZCN waarin wij mededelen dat uw account is geactiveerd. In deze e-mail wordt uitgelegd hoe u het account verifieert, inlogt en het tijdelijke wachtwoord verandert in een persoonlijk wachtwoord. U leest ook hoe u uw medewerkers toegang geeft tot de HUB aan de hand van een stap-voor-stap handleiding.

HUB account aanvragen #

Direct persoonlijk contact met ZCN #

Om u efficiënt te ondersteunen, hebben we speciale contactpunten voor zorgverleners ingericht:

  • Zorgverlenerslijn (24/7): 085 - 112 82 50
  • E-mail: zorgverleners@zcnvervoer.nl


Let op: deze contactgegevens zijn uitsluitend bedoeld voor zorgverleners. Patiënten gebruiken de contactgegevens die horen bij hun zorgverzekeraar.

BELANGRIJK | Veranderingen in het ziekenvervoer per 2025 #

Belangrijke veranderingen in het ziekenvervoer per 1 januari 2025:

  • Patiënten die verzekerd zijn bij CZ, Nationale Nederlanden, OHRA of PZP moeten actie ondernemen om ervoor te zorgen dat hun taxivervoer vanaf 1 januari goed geregeld is. Uw hulp speelt hierin een belangrijke rol, vooral bij vaste vervoersafspraken zoals nierdialyse. In week 49 ontvangt u hier een mailing over met meer informatie.

  • ZCN gebruikt momenteel twee verschillende apps voor patiënten: een oranje en een blauw/groene app. De oranje app wordt binnenkort automatisch vervangen door één app voor alle zorgverzekeraars, namelijk de blauw/groene. Patiënten ontvangen hierover bericht en hoeven zelf niets te doen.


TIP!
We bieden verschillende folders met de belangrijkste informatie overzichtelijk op een rij. Er is een folder speciaal voor zorgverleners (download) en één voor patiënten (download). Naast de digitale versies kunt u ook een pakket met handzame folders en een poster aanvragen, bijvoorbeeld voor uw wachtruimte.

Folders aanvragen #

Algemene informatie ziekenvervoer #

De patiënt wordt opgehaald door een professionele, zorgzame chauffeur van een lokale vervoerder. Alle chauffeurs zijn ervaren en hebben speciale trainingen gevolgd om de patiënt veilig en comfortabel te vervoeren.

  • De patiënt boekt de heenreis minstens 24 uur van tevoren bij ZCN.
  • De chauffeur kan de patiënt op de heenreis tot 15 minuten eerder of later ophalen dan het afgesproken tijdstip. Voorbeeld: Als de reis om 10:00 uur is geboekt, kan de taxi tussen 09:45 en 10:15 arriveren bij de patiënt. Enkele minuten voor aankomst krijgt de patiënt een (sms)bericht.
  • De patiënt kan met de ZCN Vervoer app de (rolstoel)taxi live volgen op een kaart.
  • De patiënt reist mogelijk met anderen samen (gecombineerd vervoer).
  • De terugrit boekt men zodra de patiënt klaarstaat, uiterlijk 30 minuten voor de ophaaltijd. De chauffeur kan binnen die 30 minuten arriveren, in tegenstelling tot de marge van 15 minuten eerder of later bij de heenreis.

Hoe patiënten zelf hun ziekenvervoer regelen #

Patiënten kunnen bij ZCN op verschillende manieren eenvoudig een rit boeken. Hieronder leest u hoe.

Vast vervoer #

Reist uw patiënt regelmatig naar dezelfde bestemming, bijvoorbeeld voor dialysebehandelingen? Dan kan uw patiënt een vast vervoerplan maken, ook wel een rittenreeks genoemd.

We stemmen de rittenreeks graag met de patiënt af, eventueel in samenwerking met u. Neem hiervoor contact op door een e-mail te sturen naar zorgverleners@zcnvervoer.nll of te bellen met onze directe zorgverlenerslijn.

In elk geval heeft u voor een rittenreeks minimaal de volgende gegevens nodig:

  • patiëntnaam, verzekerde nummer en geboortedatum;
  • startdatum (“m.i.v.”) rittenreeks;
  • einddatum (“t/m”) rittenreeks;
  • vaste dagen en tijden van de ritten en de tijdstippen waarop de patiënt bij u wordt verwacht;
  • ophaal- en bestemmingsadres, uw zorginstelling (de daadwerkelijke adressen vullen wij automatisch aan op basis van de machtiging);
  • eventueel benodigde hulpmiddelen en aanvullende informatie.

Via de app #

De snelste manier om een rit te boeken is met onze gebruiksvriendelijke app. Hiermee hoeft de patiënt niet te wachten aan de telefoon en kan het vervoer met één druk op de knop worden geregeld. De app is makkelijk te gebruiken, ook voor mensen die minder digitaal vaardig zijn. Op onze website staan stap-voor-stap instructievideo’s die het gebruik van de app uitleggen: www.zcnvervoer.nl/app.

De voordelen van de app:

  • Makkelijk te gebruiken;
  • Snel ritten boeken, ook een terugrit;
  • Overzicht van ritgeschiedenis en komende ritten;
  • Volg de taxi met “track & trace”;
  • Direct de rit beoordelen en feedback geven.

Via de website #

Patiënten kunnen online ritten boeken via www.zcnvervoer.nl/ritboeken

Telefonisch #

Patiënten kunnen bellen naar het telefoonnummer dat bij hun zorgverzekeraar hoort om ritten telefonisch te boeken. Deze nummers zijn als volgt:

ZorgverzekeraarTelefoonnummer
Achmea, Zilveren Kruis, Interpolis, FBTO, De Christelijke Zorgverzekeraar, De Friesland088 - 579 88 88
CZ, Nationale Nederlanden, OHRA, PZP085 - 112 82 32
DSW, InTwente, Stad Holland010 - 280 81 82
Salland Zorgverzekeringen & HollandZorg
085 - 487 98 00
Menzis, Anderzorg, Hema, VinkVink
085 - 112 82 22
VGZ, UMC Zorg, IZA, Univé, Zekur, Bewuzt, IZZ, Zorgzaam, United Consumers
085 - 112 82 82
Zorg en Zekerheid
010 - 280 81 82


Voor contact per e-mail kan de patiënt mailen naar klantenservice@zcnvervoer.nl