Hier vindt u het antwoord op de meest gestelde vragen.
Blijven mijn indicaties hetzelfde? Houd ik nog steeds recht op ziekenvervoer?#
Of u recht heeft op ziekenvervoer in 2025 ligt aan uw medische situatie.
Heeft u nog geen machtiging of heeft u een nieuwe akkoordverklaring/machtiging nodig? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.
U heeft een nieuwe akkoordverklaring/machtiging ontvangen voor het aankomende jaar 2025. Deze krijgen wij automatisch van uw zorgverzekeraar als u hier toestemming voor heeft gegeven. Heeft u geen toestemming aan uw zorgverzekeraar gegeven om de noodzakelijke gegevens met ons te delen? Dan moet u dit zelf regelen. Maak een duidelijke foto van uw akkoordverklaring en stuur deze via WhatsApp naar 06 - 106 255 15. U kunt ook gebruik maken van het onderstaande formulier.
Als u een doorlopende machtiging tot na 31 december 2024 had, dan is deze ook in 2025 geldig. Heeft een nieuwe machtiging nodig, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.
Ik heb vaste ritten geboekt staan, moet ik deze nu opnieuw reserveren?#
Ja. In verband met de AVG wetgeving mogen de ritgegevens niet gedeeld worden. Dat betekent dat alle reeds geboekte ritten na 31 december komen te vervallen! U moet zelf contact opnemen om de (vaste) ritten door te geven. Dit geldt voor nieuwe ritten, maar ook voor ritreeksen die van het oude jaar in het nieuwe jaar door lopen. Dit kan al vanaf december 2024 door contact op te nemen met ZCN via telefoonnummer 085 - 112 82 32.
ZCN is de landelijk gecontracteerde partij en heeft in elk postcodegebied vaste vervoerders. Het zal waarschijnlijk een vervoerder zijn die u vaker bij u in de buurt ziet rondrijden of waar u nu mogelijk ook reeds mee reist.
U mag een voorkeur voor een vervoerder aangeven en wij proberen hier rekening mee te houden. We kunnen echter niet garanderen dat deze vervoerder uw vervoer zal gaan verzorgen. Dat is afhankelijk van verschillende factoren, waaronder het voldoen aan de regels die uw zorgverzekeraar en wij als ZCN stellen.
U kunt voor ritboekingen contact opnemen met ZCN op 085 - 112 82 32. Klik hier voor alle mogelijkheden om een taxi te bestellen.
Hoeveel tijd van tevoren moet ik mijn ritten aanvragen? (is dit ook 24 uur zoals voorheen?)#
U vraagt ritten inderdaad ten minste 24 uur van tevoren aan bij ZCN. Voor retourritten is dit uiteraard anders. Hiervoor geldt een half uur voor aanmeldtijd wanneer u gereed bent bij uw behandelaar. Als U bij het boeken van de heenrit ook al weet hoe laat u terug wilt kunt u dit direct doorgeven.
Ik heb mijn rit niet 24 uur van te voren geboekt. Wat moet ik doen?#
Als het niet is gelukt om uw rit 24 uur van tevoren te boeken, kijkt ZCN samen met de vervoerders in ons netwerk naar de mogelijkheden. Dit geldt alleen voor heenritten. Voor retourritten kunt u uw rit tot 30 minuten voor vertrek boeken.
Wat is een spoedrit?
Een spoedrit is vervoer dat binnen 24 uur nodig is vanwege:
Een medische reden waardoor het vervoer niet kan worden uitgesteld;
Een spoedopname in het weekend of ’s nachts;
Ontslag uit een zorginstelling binnen 24 uur.
Wat moet u doen? Bel ons zo snel mogelijk op het centrale telefoonnummer: 085 - 112 82 32.
Hoever van te voren moet ik mijn taxirit annuleren bij de vervoerder?#
U annuleert de rit zo snel mogelijk bij de vervoerder en uiterlijk 2 uur van te voren.
Uw zorgverzekeraar heeft bepaald dat gecombineerd vervoer is toegestaan. Dit betekent dat u mogelijk met andere passagiers reist. Dit geldt alleen voor zorgvervoer en niet voor regulier taxivervoer.
Als op uw akkoordverklaring/machtiging staat dat u een begeleider mag meenemen, dan is dit toegestaan. Dit geldt ook voor een hulphond. Als dit niet op uw akkoordverklaring staat en begeleiding toch noodzakelijk is, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar om goedkeuring te vragen. Alleen zij kunnen hier goedkeuring voor verlenen en de akkoordverklaring aanpassen.
Ik wil een uitzondering aanvragen, hoe doe ik dat?#
Geef uw specifieke zorgbehoefte duidelijk aan bij uw zorgverzekeraar bij het aanvragen van de vervoersmachtiging. Zij bepalen de voorwaarden op de akkoordverklaring/machtiging waar ZCN zich aan moet houden.
Welke afspraken hanteert ZCN rondom het meenemen van een eigen scootmobiel?#
U mag uw scootmobiel meenemen in het voertuig, als u daarvoor een indicatie heeft in uw machtiging.
De veiligheidsvoorschriften bepalen dat de chauffeur de scootmobiel zonder de reiziger het voertuig in- en uitrijdt. Het is de bedoeling dat u via het portier het voertuig in- en uitgaat. In uitzonderlijke gevallen wordt daarvoor de lift gebruikt. In het voertuig neemt u plaats op een normale autostoel.
Tijdens het vervoer mag u dus niet in uw scootmobiel blijven zitten. Uw scootmobiel gaat mee als bagage. Belt u met de vervoerslijn van uw zorgverzekering als u vragen heeft over de machtiging en/of de indicatie.
Kan ik een personenauto krijgen of wensen aangeven voor het taxivervoer?#
ZCN beschikt over diverse type voertuigen zoals personenauto`s, rolstoelbussen en caddy`s. Alle voertuigen zijn geschikt en goedgekeurd voor het ziekenvervoer. De vervoerder bepaalt met welk voertuig u wordt opgehaald (rekening houdend met uw hulpmiddelen zoals (elektrische rolstoel) en eventuele indicaties etc.).
Wanneer u vanwege medische beperkingen bepaalde wensen heeft dan kunt u dit bespreken met uw zorgverzekering. Bij hoge uitzonderingen kan er een indicatie worden afgegeven. Andere wensen/voorkeuren kunt u uiteraard doorgeven aan ZCN. ZCN houdt rekening met u voorkeuren maar kan er niet altijd aan voldoen.
ƒ
Langere wachttijden aan de telefoon
Het is momenteel drukker dan normaal aan de telefoon. Om sneller geholpen te worden, raden we u aan om uw ritten via de app of online te boeken.