Zittend ziekenvervoer in 2020

Zilveren Kruis en Zorgvervoercentrale Nederland (ZCN) hebben vanaf 1 januari 2020 een overeenkomst afgesloten voor de totale, landelijke organisatie van zittend ziekenvervoer. Het overzetten van alle gegevens richting ZCN, conform de richtlijnen van de privacywetgeving, heeft langer geduurd dan verwacht. Samen met Zilveren Kruis doen wij er alles aan om iedereen zo snel en goed mogelijk te helpen.

Het kan voorkomen dat er langer moet worden gewacht op een taxi. Ook kwam het voor dat verzekerden wel naar het ziekenhuis werden gebracht maar niet werden opgehaald. Dit vinden wij ontzettend vervelend. Gelukkig zien we ook dat verreweg de meeste verzekerden direct goed geholpen worden.

Drukte op de klantenservice
Verzekerden met een machtiging die een rit willen boeken kunnen contact opnemen met ZCN per telefoon, mail, app of inloggen via de website. Omdat er telefonisch veel contact wordt gezocht kunnen de wachttijden, met name in de ochtend, oplopen. Wij adviseren verzekerden daarom om alleen te bellen als er spoed is. Als er geen sprake is van spoed maar toch telefonisch contact nodig is, raden wij aan om te bellen na het middaguur. In alle overige gevallen kan beter gebruik worden gemaakt van onderstaande mogelijkheden.

Zelfstandig een rit regelen
Het komt voor dat verzekerden langer moeten wachten op een terugrit. Daarom kunnen zij de terugrit nu ook rechtstreeks laten inboeken via de vervoerder die hen heeft weggebracht. Verzekerden die zelf alternatief taxivervoer hebben geregeld krijgen hiervoor de vergoeding waar zij recht op hebben.

Ritten reserveren via de website
Verzekerden van Zilveren Kruis kunnen zelf hun ritten beheren en reserveren via https://mijnzzv.vervoerzcn.nl/. Deze link zit ook ‘achter’ de knop ‘Mijn vervoer’ op de website www.zcnvervoer.nl/zzv. Deze website bevat alle informatie over hoe het online boeken werkt, en biedt daarnaast veel andere nuttige informatie voor verzekerden.

Ritten reserveren per mail of app
Voor verzekerden met een machtiging is het ook mogelijk om per mail vragen te stellen, dat kan via emailadres kcc-achmea@zcnvervoer.nl. Elke mail wordt zo snel mogelijk door ZCN van een reactie voorzien. Ook kunnen zij zelf online ritten reserveren via hun telefoon of tablet met de ZCN-app. Informatie over het gebruik van de app staat op de website van ZCN. De app is gratis te downloaden voor iOS (App store) en Android (Google Play Store).

Stel uw vraag aan de klantenservice
Verzekerden met vragen over zittend ziekenvervoer (bijv. als zij een machtiging nodig hebben) kunnen contact opnemen met de Vervoerslijn van Zilveren Kruis via telefoonnummer (071) 365 41 54. Verzekerden van De Friesland kunnen bellen naar (058) 291 38 19. Ook kan er gebeld worden naar de klantenservice van ZCN via telefoonnummer: (088) 579 88 88.