Veelgestelde vragen voor Menzis zorgverzekeringen #

Hier vindt u het antwoord op de meest gestelde vragen.

Veelgestelde vragen #

Anderzorg, Hema, Menzis en Vink Vink zijn de merken die vallen onder Menzis. Heeft u een zorgverzekering bij één van deze merken, dan is het onderstaande voor u van toepassing.

Blijven mijn indicaties hetzelfde? Houd ik nog steeds recht op zittend ziekenvervoer? #

Of u recht heeft op zittend ziekenvervoer in 2023 ligt aan uw medische situatie.

  • U heeft een nieuwe machtiging ontvangen voor het aankomende jaar 2024.
    Deze krijgen wij automatisch van uw zorgverzekeraar als u hier toestemming voor heeft gegeven. Als u dit nog niet gedaan heeft, heeft u hier begin november 2023 een brief over ontvangen van uw zorgverzekeraar. Heeft u geen brief ontvangen, dan heeft u reeds toestemming verleend.

    Heeft u wel een brief ontvangen maar nog geen toestemming verleend, stuur dan alsnog een email naar toestemming.vervoer@menzis.nl, en geef hierin aan dat u Menzis toestemming geeft om uw machtigingsgegevens te delen met de gecontracteerde vervoerder(s). Na het geven van de toestemming zijn uw machtigingsgegevens automatisch bij ons bekend.
  • Heeft u nog geen machtiging of heeft u een nieuwe machtiging nodig?
    Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Moet ik opnieuw een machtiging aanvragen? #

Als u een doorlopende machtiging tot na 31 december 2023 had, dan is deze ook in 2024 geldig. Heeft een nieuwe machtiging nodig, neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.

Ik heb vaste ritten geboekt staan, moet ik deze nu opnieuw reserveren? #

Ja. In verband met de AVG wetgeving mogen de ritgegevens niet gedeeld worden. Dat betekent dat alle reeds geboekte ritten na 31 december komen te vervallen! U moet zelf contact opnemen om de (vaste) ritten door te geven. Dit geldt voor nieuwe ritten, maar ook voor ritreeksen die van het oude jaar in het nieuwe jaar door lopen. Dit kan al vanaf 1 december 2023 door contact op te nemen met ZCN via telefoonnummer 085 - 112 82 22.

Wie is straks mijn vervoerder? #

ZCN is de landelijk gecontracteerde partij en heeft in elk postcodegebied vaste vervoerders. Het zal waarschijnlijk een vervoerder zijn die u vaker bij u in de buurt ziet rondrijden of waar u nu mogelijk ook reeds mee reist.

Ik wil een eigen vervoerder aandragen, hoe werkt dit? #

Grote kans dat die vervoerder al deel uitmaakt van het landelijke vervoerdersnetwerk van ZCN. Is dat niet het geval dan treedt ZCN met deze vervoerder in contact om het voor u mogelijk in orde te maken. Neemt u hiervoor contact op met ZCN op 085 - 112 82 22 en kies voor de klantenservice.

Wie moet ik bellen om een taxi te bestellen?
#

U kunt voor ritboekingen contact opnemen met ZCN op 085 - 112 82 22. Klik hier voor alle mogelijkheden om een taxi te bestellen.

Hoeveel tijd van tevoren moet ik mijn ritten aanvragen? (is dit ook 24 uur zoals voorheen?) #

U vraagt ritten inderdaad ten minste 24 uur van tevoren aan bij ZCN. Voor retourritten is dit uiteraard anders. Hiervoor geldt een half uur voor aanmeldtijd wanneer U gereed bent bij uw behandelaar. Als U bij het boeken van de heenrit ook al weet hoe laat u terug wilt kunt u dit direct doorgeven.

Ik heb mijn rit niet 24 uur van te voren geboekt. Wat moet ik doen? #

Het kan gebeuren dat het niet lukt om de rit 24 uur van tevoren te boeken. Omdat er een spoedrit nodig is of door andere omstandigheden. Wanneer u binnen 24 uur vervoer nodig heeft kijkt ZCN altijd wat de mogelijkheden zijn met de vervoerders binnen het vaste netwerk.

Spoedritten worden altijd uitgevoerd.
Voor een spoedrit belt u het centrale telefoonnummer van ZCN: 085 - 112 82 22.
In de volgende gevallen kan het gaan om een spoedrit:

  • U moet binnen 24 uur vervoerd worden per taxi en er is een medische reden dat het vervoer niet kan worden uitgesteld;
  • U bent met spoed vervoerd in het weekend of ’s nachts;
  • U wordt binnen 24 uur ontslagen uit een zorginstelling.


Dit geldt uiteraard alleen voor de heenritten. Voor retourritten geldt een half uur voor aanmeldtijd.

Hoever van te voren moet ik mijn taxirit annuleren bij de vervoerder? #

U annuleert de rit zo snel mogelijk bij de vervoerder en uiterlijk 2 uur van te voren.

ZCN ken ik niet als vervoerder. #

Waarom hebben heeft Menzis voor hen gekozen als landelijke regisseur? Wat is het voordeel voor mij als verzekerde?

ZCN is een ervaren en professionele vervoersorganisatie met een breed netwerk aan vervoerders. Zij zal als regisseur zorgdragen voor de algehele vraag van de reizigers naar ziekenvervoer in Nederland en de kwaliteit en service van de dienstverlening aan de reizigers bewaken. ZCN weet wat er nodig is om u comfortabel van a naar b te brengen. Ook beschikt ZCN over een stabiel en landelijk dekkend vervoerdersnetwerk. Ziekenvervoer draait om kwetsbare mensen. ZCN is daarvoor dé ervaren partner en eindverantwoordelijke.

Hoe gaat ZCN om met solovervoer? #

Wanneer u in uw machtiging de indicatie solovervoer heeft wordt u, zonder medepassagiers, rechtstreeks naar uw plaats van bestemming gebracht. Voor meer vragen over de machtiging en/of de indicatie neemt u contact op met uw zorgverzekeraar.

Hoe gaat ZCN om met meerdere begeleiders? #

U wordt tijdens het vervoer vergezeld door een of meerdere (medische) begeleiders als u daarvoor een indicatie heeft in uw machtiging. Bij uw ritreservering geeft u door of u met een begeleider reist. Voor meer vragen over de machtiging en/of de indicatie neemt u contact op met uw zorgverzekeraar.

Blijft de vervoerder wachten als de reiziger een korte afspraak heeft? #

Nee, de vervoerder blijft niet wachten. Bij uw ritreservering van de heenrit kunt u wel aangeven dat u een korte afspraak heeft. De vervoerder kan vervolgens zelf besluiten om op u te wachten omdat dit planningsgewijs het beste is. Wanneer de vervoerder niet wacht, dan wordt u binnen 30 minuten na boeking van de terugrit opgehaald. In overleg met u als reiziger en met uw instemming, mag de retourrit ook eerder aanvangen.

Welke afspraken hanteert ZCN rondom het meenemen van een eigen scootmobiel? #

U mag uw scootmobiel meenemen in het voertuig, als u daarvoor een indicatie heeft in uw machtiging.

De veiligheidsvoorschriften bepalen dat de chauffeur de scootmobiel zonder de reiziger het voertuig in- en uitrijdt. Het is de bedoeling dat u via het portier het voertuig in- en uitgaat. In uitzonderlijke gevallen wordt daarvoor de lift gebruikt. In het voertuig neemt u plaats op een normale autostoel.

Tijdens het vervoer mag u dus niet in uw scootmobiel blijven zitten. Uw scootmobiel gaat mee als bagage. Belt u met de vervoerslijn van uw zorgverzekering als u vragen heeft over de machtiging en/of de indicatie.

Kan ik een personenauto krijgen of wensen aangeven voor het taxivervoer? #

ZCN beschikt over diverse type voertuigen zoals personenauto`s, rolstoelbussen en caddy`s. Alle voertuigen zijn geschikt en goedgekeurd voor het zittend ziekenvervoer. De vervoerder bepaalt met welk voertuig u wordt opgehaald (rekening houdend met uw hulpmiddelen zoals (elektrische rolstoel) en eventuele indicaties etc.).

Wanneer u vanwege medische beperkingen bepaalde wensen heeft dan kunt u dit bespreken met uw zorgverzekering. Bij hoge uitzonderingen kan er een indicatie worden afgegeven. Andere wensen/voorkeuren kunt u uiteraard doorgeven aan ZCN. ZCN houdt rekening met u voorkeuren maar kan er niet altijd aan voldoen.