Duurzaamheid #

Onze milieu-impact verkleinen, onze sociale impact vergroten

Onze sociale impact vergroten #

Het sociale verkeer
Elke rit is bijzonder. Omdat je onderweg ook deelneemt aan het sociale verkeer. Niet alleen op de plaats van bestemming, maar ook onderweg kom je onder de mensen. Of maak je een praatje met de chauffeur. Vaak zijn dit soort kleine dingen goud waard voor al onze reizigers.

Meedoen in de maatschappij
Inclusiviteit betekent dat iedereen meedraait. Door werk of dagbesteding, (speciaal) onderwijs, een zo gewoon mogelijk dagelijks leven als je ziek bent, of een bezoekje aan de kapper. Door reizen toegankelijk en eenvoudig te maken voor zoveel mogelijk mensen, levert ZCN een belangrijke bijdrage aan de samenleving. Een lage drempel voor personenvervoer zorgt dat meer mensen een gelijkwaardig onderdeel van de samenleving zijn.

Een prettige rit maakt het verschil
Onze reizigers zijn vaak kwetsbaar. Bijvoorbeeld omdat ze midden in een zorgtraject, behandeling of asielprocedure zitten. Soms wil iemand niets meer dan op tijd bij een afspraak aankomen. Daarom is planning, een prettige rit en een soepele afhandeling zo belangrijk. Het kan iemands dag maken of breken. Dat horen we keer op keer van onze reizigers.

Onze milieu-impact verkleinen #

Elektrisch rijden
Waar het kan doen we het. In 2014 waren we de eerste die elektrisch vervoer op grote schaal implementeerde. Ons Schipholvervoer is sinds inmiddels 100% elektrisch.

Verduurzaming aanjagen
We ondersteunen onze vervoerspartners bij hun transitie naar elektrisch rijden. We adviseren ze uitgebreid over bredere verduurzaming en leggen duurzame doelstellingen contractueel vast.

Data bespaart kilometers
Realtime data zorgt voor een optimale inzet van mensen en middelen. Zo besparen we ‘lege’ ritten, onnodige kilometers en dus CO2-uitstoot. Anonieme data uit Mobility as a Service apps geeft die besparing een impuls, waarbij een comfortabele reis altijd centraal staat.

Duurzaam ondernemen

Wij hebben energielabel A voor ons hoofdkantoor in Rotterdam. Onze Research & Development afdeling zet zich actief in voor duurzame oplossingen die wij met onze Rotterdamse mentaliteit daadwerkelijk realiseren. Dit maken wij o.a. waar door het voorlichten en enthousiasmeren van ons personeel, maar ook door het steunen van duurzame en lokale initiatieven zoals Rotterzwam.


Onze duurzame kernwaarden #

Proactief
Onze verkeersleiding en klantenservice zitten bovenop vervoer. Zodra we zien dat een rit of klantreis niet naar wens dreigt te gaan, grijpen we in. Zo voorkomen we vertragingen of frustraties bij klanten en partners.

Innovatief
Met pilots en digitalisering durven we voorop te lopen. Waar onze Research & Development afdeling zich ook inzet voor verdere verduurzaming van het vervoer. We waren de eerste met een grote elektrische vloot en gebruiken realtime data om onze service beter, duurzamer en vooral menselijker te maken.

Positief
Verduurzaming, budgettering, personeelstekorten; uitdagingen zijn er genoeg. ZCN kijkt vooral naar wat wel kan. Tegen de geldende opvattingen in. We denken in mogelijkheden en creatieve oplossingen. Zo brengen we vervoer vooruit.

Zorgzaam
Eigenlijk bedoelen we ontzorgzaam. We doen alles voor een veilige, vlotte en comfortabele reis. Partners en reizigers helpen we door de hele klantreis van boeken tot betalen simpel in te richten. Aan de voorkant en de achterkant.