Veel van uw patiënten maken gebruik van ziekenvervoer en (gaan) reizen met ZCN
Wij zijn ZCN, Zorgvervoercentrale Nederland. Wellicht u al bekend van het (zittend) ziekenvervoer voor Zilveren Kruis of mogelijk toch een hele nieuwe naam. Vanaf 1 januari 2022 verzorgt ZCN ook het ziekenvervoer voor alle merken van Menzis en VGZ. Daarmee is ZCN de grootste ziekenvervoerder en zullen veel van uw patiënten met ons (gaan) reizen.
Per 1 januari 2022 gaat er voor een gedeelte van uw patiënten het e.e.a. veranderen op het gebied van ziekenvervoer. Wij beseffen heel goed dat uw patiënten veel om handen hebben en willen daarom zorgen dat in eerste instantie de veranderingen soepel verlopen en vervolgens uiteraard ook alle vervolgreizen.
Dit begint bij de machtiging. Om gebruik te kunnen maken van het ziekenvervoer heeft de patiënt een machtiging van de zorgverzekeraar ontvangen. ZCN heeft de machtigingsgegevens nodig om de patiënt te kunnen vervoeren.
Download het informatiepakket voor zorginstellingen middels onderstaande links of lees verder op de website.
Dan moeten de machtigingsgegevens met ons worden gedeeld, alvorens ritten geboekt kunnen worden die in 2022 plaats moeten vinden. U kunt hier de patiënt hier op de volgende wijzen in ondersteunen:
De patiënt bewust maken van de aanstaande verandering m.b.t. ziekenvervoer, voor de bovenstaande zorgverzekeringen.
De patiënt vragen de machtiging met ons te delen indien hij dat nog niet gedaan heeft. De patiënt vragen de machtiging met ons te delen indien hij dat nog niet gedaan heeft. Dat kan via het online formulier op zcnvervoer.nl/machtigingen, per Whatsapp naar 06-106 25 515 of eventueel per post naar:
Is de patiënt hier zelf niet toe in staat, dan kunt u dit voor de patiënt doen met een gestandaardiseerd Excel bestand. Die kunt u hier aanvragen.
Vragen of de patiënt zijn ritten of reeksen heeft geboekt bij ZCN. Of hem hier eventueel in ondersteunen.
Is uw patiënt verzekerd bij en heeft een vervoersmachtiging van één van de onderstaande zorgverzekeringen? #
DSW, ENO, FBTO, De Friesland, HollandZorg, Interpolis, InTwente, Salland Zorgverzekeringen, Stad Holland, Zilveren Kruis, ZorgDirect of Zorg en Zekerheid.
Dan kunnen de ritten geboekt worden, de gegevens zijn bij ons bekend.
Maakt uw patiënt vaak dezelfde reisbeweging, zoals bijvoorbeeld bij dialyse? Dan kunt u voor, of samen met, uw patiënt vast vervoer boeken, ook wel een rittenreeks genoemd. Hiervoor kunt u ons een e-mail sturen op klantenservice@zcnvervoer.nl.
In elk geval heeft u voor een rittenreeks altijd minimaal de volgende gegevens nodig:
patiëntnaam, verzekerde nummer en geboortedatum;
startdatum (“m.i.v.”) rittenreeks;
einddatum (“t/m”) rittenreeks;
vaste dagen en tijden van de ritten en de tijdstippen waarop de patiënt bij u wordt verwacht;
ophaal- en bestemmingsadres, uw zorginstelling (de daadwerkelijke adressen vullen wij automatisch aan op basis van de machtiging);
eventueel benodigde hulpmiddelen en aanvullende informatie.
Dan vragen wij u om in december 2021 alle vaste ritten vanaf 1 januari 2022 voor uw patiënten opnieuw door te geven of te bevestigen. Dit om er zeker van te zijn dat alle ritten vanaf 1 januari 2022 in ons systeem staan. Dit geldt dus ook voor rittenreeksen die normaal gesproken van 2021 op 2022 zouden doorlopen.
Wij maken het boeken van ritten voor u en de patiënt graag zo makkelijk mogelijk. Zo hebben wij voor u als zorginstelling de universele retourpagina: met 1 klik is de terugreis geregeld! Dit bespaart u enorm veel (wacht)tijd en minimaliseert de kans op eventuele fouten.
Hoe werkt de retourpagina? Ga naar de website vervoerzcn.nl en log in met uw gebruikersnaam en wachtwoord. U ontvangt van ons de benodigde inloggegevens als u een e-mail stuurt naar administratie@zcnvervoer.nl. We stellen als regel om één gebruikersaccount aan te maken per afdeling in uw zorginstelling.
Wilt u verdere uitleg over de retourpagina, stuur dan een mail naar administratie@zcnvervoer.nl met uw contactgegevens en de accountmanager neemt contact met u op voor een afspraak.
Daarnaast is het mogelijk om de retourrit telefonisch te boeken. Bel hiervoor met het telefoonnummer dat specifiek bedoeld is voor zorginstellingen.
Een retourrit geboekt? Dit betekent dat de patiënt klaar staat om in te stappen. De taxi kan namelijk binnen 30 minuten voorrijden. Hij kan bijvoorbeeld toevallig in de buurt zijn. Wij raden aan de retourrit pas te boeken als de activiteit in de zorginstelling helemaal klaar is.
Informatie over het boeken van ritten voor uw patienten #
Wij bieden onze reizigers verschillende mogelijkheden om een heen- en retourrit te boeken.
De snelste wijze van boeken is via de gebruiksvriendelijke ZCN app. Hiermee hoeft de reiziger nooit meer te wachten aan de telefoon en zijn alle ritten met 1 druk op de knop geregeld. Eventueel ook de retourrit, wat u als zorginstelling tijd bespaart, maar met name ook eigen regie realiseert voor uw patiënt. De voordelen van de app kort op een rij:
gebruiksvriendelijk;
nog makkelijker (en sneller) boeken van heen- en terugrit;
altijd een overzichtelijke weergave van geschiedenis en aanstaande ritten;
volgen van uw taxi met “track&trace”;
gedetailleerde ritinformatie, inclusief weergave op een kaart;
de rit is direct te beoordelen, met opmerkingen.
Klik hier om direct naar de pagina over de apps te gaan.
Uw patiënt kan de rit ook via de website boeken met de onderstaande knop. Bij de eerste keer boeken via de bovenstaande knop moet een account aangemaakt worden en deze moet worden geverifieerd. Dit is hetzelfde account als voor de ZCN app. Is er met de app al een account aangemaakt, dan hoeft dat voor het boeken via de website niet nogmaals.